تغذیه ورزشکاران

اگر می خواهید هنگام ورزش کردن استقامت بدنی تان را بالا ببرید و دچار خستگی نشوید باید تغذیه درست و مناسبی داشته باشید

اگر می خواهید هنگام ورزش کردن استقامت بدنی تان را بالا ببرید و دچار خستگی نشوید باید تغذیه درست و مناسبی داشته باشید

 هنگام انجام فعاليت ورزشي، دماي بدن افزايش مي يابد، مهمترين سيستم براي كنترل دماي بدن به وسيله عرق كردن تنظيم مي شود. لذا براي اين كه اين سيستم كار خود را به خوبي ادامه دهد،‌ بايد آب از دست رفته در حين فعاليت ورزشي را كاملا جبران كنيم.

آنچه بايد هنگام ورزش كردن در مورد تغذيه بدانيم:

نكات كليدي در مورد مصرف مايعات

دو سوم وزن بدن ما و تقريبا" 90-80 درصد خون را آب تشكيل مي دهد، پس مهمترين ماده حياتي كه بايد روزانه به مقادير كافي به بدنمان برسانيم، بعد از هوا، آب است.

هنگام انجام فعاليت ورزشي، دماي بدن افزايش مي يابد، مهمترين سيستم براي كنترل دماي بدن به وسيله عرق كردن تنظيم مي شود. لذا براي اين كه اين سيستم كار خود را به خوبي ادامه دهد،‌ بايد آب از دست رفته در حين فعاليت ورزشي را كاملا" جبران كنيم.

جبران آب از دست رفته طي فعاليت فيزيكي به پاك كردن سمومي كه طي فعاليت ورزشي در بدن ايجاد مي شود كمك مي كند و باعث مي شود شادابي و نشاط خود را طي روز حفظ كنيم.

 بايد توجه كنيم كه تشنگي علامت خوبي براي جبران مايعات از دست رفته بدن نمي باشد، بنابراين بايد برنامه منظمي براي دريافت مايعات به خصوص هنگام انجام فعاليت بدني داشته باشيد. روزانه بيش از آنچه كه دوست داريد، آب بنوشيد به خصوص زماني كه در گرما ورزش مي كنيد يا ساكن شهرهاي آلوده هستيد، مقادير بيشتري مايعات مصرف كنيد.

دو ساعت قبل از ورزش يك يا دو ليوان مايعات بياشاميد و 15 دقيقه قبل از شروع ورزش يك ليوان ديگر نيز بنوشيد.

در طي ورزش نيز به منظور جايگزيني مايعات از دست رفته، دفع گرما و سموم از بدن و كاهش خستگي هر 15 تا 20 دقيقه، نصف ليوان تا يك ليوان آب بنوشيد.

 پس از اتمام فعاليت ورزشي به طور مرتب به مصرف مايعات ادامه دهيد.

 براي اطمينان از جبران مايعات اتلاف شده حين ورزش، قبل و بعد از ورزش خود را توزين كنيد و به ازاي هر 5/0 كيلوگرم كاهش وزن حداقل 500 تا 750 سي سي آب مصرف نماييد. اگر در آب و هواي گرم ورزش مي كنيد حتما" به ازاي هر 5/0 كيلوگرم كاهش وزن بدن 750 سي سي مايعات بنوشيد.

 براي تامين كامل نياز مايعات بدن مي توانيد روزانه مقاديري آب ميوه، ليموناد، دوغ، نوشيدني هاي سالم و غذاهايي كه آب زيادي دارند مثل انواع ميوه (هندوانه ، خربزه ، طالبي، گرمك، هلو، مركبات و ...)، سبزي ها (كاهو، خيار، گوجه فرنگي و ...) سوپ و آش استفاده كنيد.

به منظور جبران مايعات اتلاف شده بدن،از مصرف زياد چاي و قهوه پرهيز كنيد، چرا كه اين مواد باعث دفع بيشتر آب از بدن مي شوند. براي مطالب بيشتر به لينك زير مراجعه كنيد.

وزارت بهداشت

دیدگاه جدیدی بگذارید